ABOUT THE SPEAKER
John Searle - Philosopher
John Searle has made countless contributions to contemporary thinking about consciousness, language, artificial intelligence and rationality itself.

Why you should listen

American philosopher John Serle has made countless contributions to contemporary thinking about consciousness, language, artificial intelligence and rationality itself. In his early work, he focused on the nature of language and what we are conveying when we speak and how the intention behind what we intend to say can the meaning of words from context to context.

He is best known for his “Chinese Room” thought experiment, which challenges the notion of a truly intelligent artificial intelligence. In it, he imagines a room containing an individual, who speaks only English, working with a set of English instructions to write a series of Chinese characters in order to anonymous communicate with a Chinese speaker outside the room. If that individual follows the instructions carefully, she can effectively fool the Chinese speaker into thinking he’s talking to someone who understands his language. Serle argues that, at the very least, the metaphor raises deep complications as to whether or not one can truly describe convincing simulations of intelligence as intelligent.

He remains of firm believer that subjective experiences are real -- even if they don’t always describe things are they really are -- and are worth thinking about in objective terms because of it.

More profile about the speaker
John Searle | Speaker | TED.com
TEDxCERN

John Searle: Our shared condition -- consciousness

John Searle: Közös tulajdonságunk -- a tudatosság

Filmed:
1,460,625 views

A filozófus John Searle az emberi tudat tanulmányozásáról beszél -- szisztematikusan megdöntve a tudat létezésével és komolyan vételével kapcsolatos főbb ellenérveket. Egyre több dolgot fedezünk fel az agy működésével kapcsolatosan. Az első, és legfontosabb lépés ebben a folyamatban, hogy a tudatosságra, mint biológiai jelenségre figyeljünk. Emellett a filozófus elveti az elméletet, miszerint tudatunk nem más, mint egy egy óriás-számítógépes szimuláció. (A felvétel a TEDxCERN-ben készült.)
- Philosopher
John Searle has made countless contributions to contemporary thinking about consciousness, language, artificial intelligence and rationality itself. Full bio

Double-click the English transcript below to play the video.

00:12
I'm going to talk about consciousnessöntudat.
0
464
2617
A tudatról fogok beszélni.
00:15
Why consciousnessöntudat?
1
3081
1480
Miért éppen a tudatról?
00:16
Well, it's a curiouslykülönösképpen neglectedelhanyagolt subjecttantárgy,
2
4561
2826
Mert érdekes módon
ez egy elhanyagolt téma,
00:19
bothmindkét in our scientifictudományos and our philosophicalfilozófiai culturekultúra.
3
7387
3564
mind a tudomány,
mind a filozófia területén.
00:22
Now why is that curiouskíváncsi?
4
10951
1272
Miért is furcsa ez?
00:24
Well, it is the mosta legtöbb importantfontos aspectvonatkozás of our liveséletét
5
12223
3510
Nos, mert ez életünk
egyik legfontosabb része
00:27
for a very simpleegyszerű, logicallogikus reasonok,
6
15733
1958
annál az egyszerű, logikus oknál fogva,
00:29
namelyugyanis, it's a necessaryszükséges conditionfeltétel on anything
7
17691
2397
miszerint az életben a fontosabb
dolgok elérésének
00:32
beinglény importantfontos in our liveséletét that we're conscioustudatos.
8
20088
2477
feltétele, hogy tudatunknál legyünk.
00:34
You caregondoskodás about sciencetudomány, philosophyfilozófia, musiczene, artművészet, whatevertök mindegy --
9
22565
3159
Ha érdekel a tudomány, a filozófia,
a zene, a művészet, stb --
00:37
it's no good if you're a zombiezombi or in a comakóma, right?
10
25724
3478
akkor nem valami szerencsés
kómában vagy zombiként élni, igaz?
00:41
So consciousnessöntudat is numberszám one.
11
29202
2344
Tehát a tudat elsődleges fontosságú.
00:43
The secondmásodik reasonok is that when people do
12
31546
2468
A második oka, hogy azok az emberek, akik
00:46
get interestedérdekelt in it, as I think they should,
13
34014
2316
elmerülnek -e témában,
ami szerintem helyénvaló,
00:48
they tendhajlamosak to say the mosta legtöbb appallingmegdöbbentő things.
14
36330
2851
megdöbbentő dolgokat kezdenek
állítani róla.
00:51
And then, even when they're not sayingmondás appallingmegdöbbentő things
15
39181
2159
Amikor meg nem állítanak
hihetetlen dolgokat
00:53
and they're really tryingmegpróbálja to do serioussúlyos researchkutatás,
16
41340
2129
de komoly kutatásokat próbálnak végezni,
00:55
well, it's been slowlassú. ProgressHaladás has been slowlassú.
17
43469
3855
nos, igencsak lassan haladnak.
Nagyon lassú az előrehaladás.
00:59
When I first got interestedérdekelt in this, I thought, well,
18
47324
3140
Amikor először kezdtem ezzel
foglalkozni, úgy gondoltam,
01:02
it's a straightforwardegyértelmű problemprobléma in biologybiológia.
19
50464
2206
hogy ez egy egyszerű biológiai probléma.
01:04
Let's get these brainagy stabbersstabbers to get busyelfoglalt and figureábra out
20
52670
2497
Állítsuk rá az agyspecialistákat,
és figyeljék meg
01:07
how it worksművek in the brainagy.
21
55167
884
hogy működik ez az agyban.
01:08
So I wentment over to UCSFI UCSF and I talkedbeszélt to all
22
56051
1902
Elmentem a UCSF-re és beszéltem az összes
01:09
the heavy-dutynagy teherbírású neurobiologistsneurobiologists there,
23
57953
1915
nagynevű neurobiológussal,
01:11
and they showedkimutatta, some impatiencetürelmetlenség,
24
59868
1576
akik egy kissé ingerültnek tűntek,
ahogyan az lenni szokott
01:13
as scientiststudósok oftengyakran do when you askkérdez them embarrassingkínos questionskérdések.
25
61444
3383
azoknál a tudósoknál,
akiket fogós kérdésekkel zaklatnak.
01:16
But the thing that struckütött me is, one guy said in exasperationingerülten,
26
64827
3758
De ami felkeltette a figyelmem az az,
amit egy híres neurobiológus mondott
01:20
a very famoushíres neurobiologistneurobiologist, he said, "Look,
27
68585
2015
elkeseredettségében, "Nézd,
01:22
in my disciplinefegyelem it's okay to be interestedérdekelt in consciousnessöntudat,
28
70600
3575
az én területemen normális
a tudat iránti érdeklődés,
01:26
but get tenurebirtoklás first. Get tenurebirtoklás first."
29
74175
3567
de először szerezz katedrát
egy egyetemen. Légy professzor."
01:29
Now I've been workingdolgozó on this for a long time.
30
77742
2718
Sokáig dolgoztam ezen.
01:32
I think now you mightesetleg actuallytulajdonképpen get tenurebirtoklás
31
80460
1978
Azt hiszem már a tudat kutatása által is
01:34
by workingdolgozó on consciousnessöntudat.
32
82438
1291
kaphatsz katedrát.
01:35
If so, that's a realigazi steplépés forwardelőre.
33
83729
2613
És ha ez igaz, ez nagy előrelépést jelent.
01:38
Okay, now why then is this curiouskíváncsi reluctancevonakodása
34
86342
2905
Akkor miért is ez a különös idegenkedés,
01:41
and curiouskíváncsi hostilityellenséges to consciousnessöntudat?
35
89247
1898
és különös ellenségeskedés
a tudattal szemben?
01:43
Well, I think it's a combinationkombináció of two featuresjellemzők
36
91145
2730
Úgy gondolom,
hogy ez az intellektuális kultúránk
01:45
of our intellectualszellemi culturekultúra
37
93875
1905
két tulajdonságának kombinációja,
01:47
that like to think they're opposingszemben álló eachminden egyes other
38
95780
2526
amik úgy tűnnek, mintha
egymás ellentétei lennének,
01:50
but in facttény they shareOssza meg a commonközös setkészlet of assumptionsfeltételezések.
39
98306
3623
de valójában
hasonló feltevéseken alapulnak.
01:53
One featurefunkció is the traditionhagyomány of religiousvallási dualismdualizmus:
40
101929
3962
Az egyik tulajdonság a vallási dualizmus:
01:57
ConsciousnessTudat is not a partrész of the physicalfizikai worldvilág.
41
105891
3325
A tudat nem az anyagi világ része.
02:01
It's a partrész of the spirituallelki worldvilág.
42
109216
1927
A spirituális világ része.
02:03
It belongstartozik to the soullélek,
43
111143
1536
A lélekhez tartozik,
02:04
and the soullélek is not a partrész of the physicalfizikai worldvilág.
44
112679
3296
a lélek pedig nem a fizikai világ része.
02:07
That's the traditionhagyomány of God, the soullélek and immortalityhalhatatlanság.
45
115975
3031
Hagyományosan az Isten, a lélek
és halhatatlansághoz tartozik.
02:11
There's anotheregy másik traditionhagyomány that thinksazt hiszi it's opposedellentétes to this
46
119006
2105
Van egy tradíció,
ami ennek ellenkezőjét hiszi,
02:13
but acceptselfogadja a the worstlegrosszabb assumptionfeltevés.
47
121111
2104
de a legrosszabb feltételezésen alapul.
02:15
That traditionhagyomány thinksazt hiszi that we are heavy-dutynagy teherbírású scientifictudományos materialistsmaterialisták:
48
123215
4078
E szerint a tradíció szerint
igazi tudományos materialisták vagyunk:
02:19
ConsciousnessTudat is not a partrész of the physicalfizikai worldvilág.
49
127293
3465
a tudat nem az anyagi világ része.
02:22
EitherVagy it doesn't existlétezik at all, or it's something elsemás,
50
130758
2646
Vagy egyáltalán nem létezik,
vagy valami egészen más,
02:25
a computerszámítógép programprogram or some damnátkozott foolbolond thing,
51
133404
2650
egy számítógépes program
vagy valami hülyeség,
02:28
but in any caseügy it's not partrész of sciencetudomány.
52
136054
3195
de semmi esetre sem
tartozik a tudományhoz.
Én pedig folyton egy igazán
gyomorfájdító vitába bonyolódtam.
02:31
And I used to get in an argumentérv that really gaveadott me a stomachachehasfájás.
53
139249
2208
02:33
Here'sItt van how it wentment.
54
141457
1619
Így hangzott:
02:35
ScienceTudomány is objectivecélkitűzés, consciousnessöntudat is subjectiveszubjektív,
55
143076
4032
A tudomány objektív, a tudat szubjektív,
02:39
thereforeebből adódóan there cannotnem tud be a sciencetudomány of consciousnessöntudat.
56
147108
3327
ezért nem létezhet egy,
a tudatot kutató tudomány.
02:42
Okay, so these twiniker- traditionshagyományok are paralyzingbénító us.
57
150435
6504
Oké, szóval ez az iker-tradíció
megbénít minket.
02:48
It's very hardkemény to get out of these twiniker- traditionshagyományok.
58
156939
2868
Nagyon nehéz elvonatkoztatni tőlük.
02:51
And I have only one realigazi messageüzenet in this lectureelőadás,
59
159807
3018
Ebben az előadásomban a legfőbb üzenet az,
02:54
and that is, consciousnessöntudat is a biologicalbiológiai phenomenonjelenség
60
162825
3384
hogy a tudat egy biológiai jelenség,
02:58
like photosynthesisfotoszintézis, digestionemésztés, mitosismitózis --
61
166209
2889
ugyanúgy, mint a fotoszintézis,
emésztés, mitózis --
03:01
you know all the biologicalbiológiai phenomenajelenségek -- and onceegyszer you acceptelfogad that,
62
169098
4335
vagy bármelyik más biológiai folyamat --
és amint ezt el tudjuk fogadni,
03:05
mosta legtöbb, thoughbár not all, of the hardkemény problemsproblémák
63
173433
2639
akkor, bár nem az összes,
de a legtöbb nehéz probléma,
03:08
about consciousnessöntudat simplyegyszerűen evaporatepároljuk.
64
176072
2275
ami a tudattal kapcsolatos, el fog tűnni.
03:10
And I'm going to go throughkeresztül some of them.
65
178347
2053
Fel fogok sorolni néhányat ezek közül.
03:12
Okay, now I promisedmegígérte you to tell you some
66
180400
2333
Nos, szóval azt ígértem hogy felsorolok
03:14
of the outrageousfelháborító things said about consciousnessöntudat.
67
182733
2739
néhány felháborító állítást a tudatról.
03:17
One: ConsciousnessTudat does not existlétezik.
68
185472
3600
1: A tudat nem létezik.
03:21
It's an illusionillúzió, like sunsetsnaplementék.
69
189072
2230
Ez egy illúzió, akár a naplemente.
03:23
ScienceTudomány has shownLátható sunsetsnaplementék and rainbowsszivárvány are illusionsillúziók.
70
191302
5065
A tudomány bebizonyította, hogy a
naplementék és a szivárványok illúziók.
03:28
So consciousnessöntudat is an illusionillúzió.
71
196367
1923
Tehát a tudat csak egy illúzió.
03:30
Two: Well, maybe it existslétezik, but it's really something elsemás.
72
198290
3255
2: Lehetséges, hogy létezik,
de valójában valami teljesen más dolog.
03:33
It's a computerszámítógép programprogram runningfutás in the brainagy.
73
201545
3781
Ez egy, az agyban működő,
számítógépes program.
03:37
ThreeHárom: No, the only thing that existslétezik is really behaviorviselkedés.
74
205326
3814
3: Nem létezik. Az egyetlen létező dolog
a viselkedés.
03:41
It's embarrassingkínos how influentialbefolyásos behaviorismbehaviorizmus was,
75
209140
3608
Nevetséges, hogy a behaviourizmusnak
mekkora befolyása volt,
03:44
but I'll get back to that.
76
212748
1355
de erre még visszatérek.
03:46
And fournégy: Maybe consciousnessöntudat existslétezik,
77
214103
2734
4: Talán létezik a tudat,
03:48
but it can't make any differencekülönbség to the worldvilág.
78
216837
2143
de semmi befolyása nincs a világra.
03:50
How could spiritualitylelkiség movemozog anything?
79
218980
2792
Hogyan is tudna a szellem
bármit mozdítani?
03:53
Now, wheneverbármikor somebodyvalaki tellsmegmondja me that, I think,
80
221772
1795
Ha valaki ezt mondja, azt gondolom,
03:55
you want to see spiritualitylelkiség movemozog something?
81
223567
2290
akarod látni a tudatot,
ahogy elmozdít valamit?
03:57
Watch. I decidedöntsd el consciouslytudatosan to raiseemel my armkar,
82
225857
3272
Hát akkor figyelj. Tudatosan úgy döntök,
hogy felemelem a karomat,
04:01
and the damnátkozott thing goesmegy up. (LaughterNevetés)
83
229129
2609
és a fránya dolog fel is megy. (Nevetés)
04:03
FurthermoreTovábbá, noticeértesítés this:
84
231738
3771
Továbbá vegyük észre:
04:07
We do not say, "Well, it's a bitbit like the weatheridőjárás in GenevaGenf.
85
235509
3995
Nem azt mondjuk, hogy olyan,
mint a genf időjárás,
04:11
Some daysnapok it goesmegy up and some daysnapok it doesn't go up."
86
239504
2648
hogy néha felemelkedik, néha nem.
04:14
No. It goesmegy up wheneverbármikor I damnátkozott well want it to.
87
242152
2655
Nem, az áldóját. Akkor emelkedik fel,
amikor én akarom.
04:16
Okay. I'm going to tell you how that's possiblelehetséges.
88
244807
2038
Rendben.
Most elmondom, hogyan lehetséges ez.
04:18
Now, I haven'tnincs yetmég givenadott you a definitionmeghatározás.
89
246845
3771
Még nem adtam meg egy definíciót.
04:22
You can't do this if you don't give a definitionmeghatározás.
90
250616
2252
Ezt definíció nélkül nem lehet megtenni.
04:24
People always say consciousnessöntudat is very hardkemény to definemeghatározzák.
91
252868
3092
Azt szokták mondani,
hogy a tudatot nagyon nehéz meghatározni.
04:27
I think it's ratherInkább easykönnyen to definemeghatározzák
92
255960
1883
Szerintem kimondottan könnyű,
ha nem próbálunk
tudományos definíciót adni.
04:29
if you're not tryingmegpróbálja to give a scientifictudományos definitionmeghatározás.
93
257843
2209
A tudományos meghatározásra
még nem vagyunk készek,
04:32
We're not readykész for a scientifictudományos definitionmeghatározás,
94
260052
2280
04:34
but here'sitt a common-sensejózan ész definitionmeghatározás.
95
262332
1739
de próbáljuk meg józan ésszel!
04:36
ConsciousnessTudat consistsáll of all those statesÁllamok of feelingérzés
96
264071
2849
A tudat a különféle érzelmi, észlelő,
04:38
or sentienceérzés or awarenesstudatosság.
97
266920
2068
vagy éntudati állapotokból tevődik össze.
04:40
It beginselkezdődik in the morningreggel when you wakeébred up from a dreamlessálom sleepalvás,
98
268988
3558
A reggeli, álomtalan alvásból való
felkeléskor veszi kezdetét,
egész nap működik, amíg el nem alszunk,
04:44
and it goesmegy on all day untilamíg you fallesik asleepAlva
99
272546
2469
04:47
or diemeghal or otherwisemásképp becomeválik unconsciousöntudatlan.
100
275015
3198
meg nem halunk, vagy más módon
öntudatlanná nem válunk.
04:50
DreamsÁlmok are a formforma of consciousnessöntudat on this definitionmeghatározás.
101
278213
3120
E definíció szerint az álom
a tudatosság egyik formája.
04:53
Now, that's the common-sensejózan ész definitionmeghatározás. That's our targetcél.
102
281333
2902
Ez a mindenki számára érthető definíció.
Ez a célunk.
04:56
If you're not talkingbeszél about that, you're not talkingbeszél about consciousnessöntudat.
103
284235
3485
Ha nem erről beszélünk,
akkor nem a tudatról beszélünk.
04:59
But they think, "Well, if that's it, that's an awfulszörnyű problemprobléma.
104
287720
3500
Erről azt gondolják, "Ha így állnak
a dolgok, az óriási probléma.
05:03
How can suchilyen a thing existlétezik as partrész of the realigazi worldvilág?"
105
291220
3958
Hogyan létezhet ilyen dolog
a való világban?"
05:07
And this, if you've ever had a philosophyfilozófia coursetanfolyam,
106
295178
1890
Ha emlékeznek a filozófia órára,
05:09
this is knownismert as the famoushíres mind-bodyelme-test problemprobléma.
107
297068
3219
ez a híres test-lélek probléma.
05:12
I think that has a simpleegyszerű solutionmegoldás too. I'm going to give it to you.
108
300287
2845
Ennek van egy egyszerű megoldása is.
Ismertetni fogom ezt önöknek.
05:15
And here it is: All of our conscioustudatos statesÁllamok, withoutnélkül exceptionkivétel,
109
303132
4420
Tehát: Mindenféle tudatos állapotunk,
kivétel nélkül,
05:19
are causedokozott by lower-levelalacsonyabb szintű neurobiologicalneurobiológiai processesfolyamatok in the brainagy,
110
307552
5525
az agyban lejátszódó alacsony szintű
neurobiológiai folyamatok eredménye,
05:25
and they are realizedrealizált in the brainagy
111
313077
2181
és az agyban magas szintű,
05:27
as higher-levelmagasabb szint or systemrendszer featuresjellemzők.
112
315258
2334
vagy rendszer-sajátosságként
észlelhetőek.
05:29
It's about as mysteriousrejtélyes as the liquiditylikviditási of watervíz.
113
317592
3156
Ugyanolyan titokzatos,
mint a víz folyékonysága.
05:32
Right? The liquiditylikviditási is not an extrakülön- juicegyümölcslé squirtedsquirted out
114
320748
3475
Igaz? A folyékonyság nem egy,
a H2O molekulák által
05:36
by the H2O moleculesmolekulák.
115
324223
1690
kifreccsentett melléknedv.
05:37
It's a conditionfeltétel that the systemrendszer is in.
116
325913
2878
Hanem egy állapota a rendszernek.
05:40
And just as the jarbefőttes üveg fullteljes of watervíz can go from liquidfolyékony to solidszilárd
117
328791
5162
És ahogyan egy üveg víz folyékonyból
szilárddá alakulhat át,
05:45
dependingattól on the behaviorviselkedés of the moleculesmolekulák,
118
333953
1953
a molekulák viselkedésétől függően,
05:47
so your brainagy can go from a stateállapot of beinglény conscioustudatos
119
335906
2996
hasonlóképpen tud az agyad is
tudatos állapotból
05:50
to a stateállapot of beinglény unconsciousöntudatlan,
120
338902
1640
a tudattalan állapotba kerülni,
05:52
dependingattól on the behaviorviselkedés of the moleculesmolekulák.
121
340542
2986
a molekulák viselkedésétől függően.
05:55
The famoushíres mind-bodyelme-test problemprobléma is that simpleegyszerű.
122
343528
4385
Ilyen egyszerű a híres
test-lélek probléma.
05:59
All right? But now we get into some hardernehezebb questionskérdések.
123
347913
3177
Igaz? De most belemerülünk
néhány nehezebb kérdésbe.
06:03
Let's specifyadja meg the exactpontos featuresjellemzők of consciousnessöntudat,
124
351090
3444
Azért, hogy megválaszolhassuk
06:06
so that we can then answerválasz those fournégy objectionskifogások
125
354534
2472
az említett négy ellenvetést,
06:09
that I madekészült to it.
126
357006
1287
határozzuk meg a tudat pontos jellemzőit.
06:10
Well, the first featurefunkció is, it's realigazi and irreducibleegyszerűsíthetetlen.
127
358293
4267
Nos, az első jellemző az az, hogy valós
és tovább nem egyszerűsíthető.
06:14
You can't get ridmegszabadít of it.
128
362560
2054
Nem szabadulhatunk meg tőle.
06:16
You see, the distinctionmegkülönböztetés betweenközött realityvalóság and illusionillúzió
129
364614
4171
A különbség amely a valóság
és az illúzió között észlelhető
06:20
is the distinctionmegkülönböztetés betweenközött how things
130
368785
2669
a megkülönböztetés, hogy miként tűnnek
06:23
consciouslytudatosan seemlátszik to us and how they really are.
131
371454
3874
dolgok a tudatunkban,
és milyenek azok valójában.
06:27
It consciouslytudatosan seemsÚgy tűnik, like there's --
132
375328
1876
A tudatunknak úgy tűnik, mintha --
06:29
I like the Frenchfrancia "arc-en-cielarc-en-ciel" —
133
377204
1668
szeretem a francia "arc-en-ciel"-t
06:30
it seemsÚgy tűnik, like there's an archArch in the skyég,
134
378872
2198
úgy tűnik mintha egy ív lenne az égen,
06:33
or it seemsÚgy tűnik, like the sunnap is settingbeállítás over the mountainshegyek.
135
381070
3780
vagy mintha a Nap menne le
a hegyek felett.
06:36
It consciouslytudatosan seemsÚgy tűnik, to us, but that's not really happeningesemény.
136
384850
3097
A tudatunknak így tűnik, de valójában
nem ez történik.
06:39
But for that distinctionmegkülönböztetés betweenközött
137
387947
1927
De ami ezt a megkülönböztetést illeti,
06:41
how things consciouslytudatosan seemlátszik and how they really are,
138
389874
2465
a tudatosnak tűnő
és a valóság között,
06:44
you can't make that distinctionmegkülönböztetés for the very existencelétezés of consciousnessöntudat,
139
392339
4091
nem tudod ezt a különböztetést
megtenni a tudat valódi létére,
06:48
because where the very existencelétezés of consciousnessöntudat is concernedaz érintett,
140
396430
3851
mert ami a tudat valós létét illeti,
06:52
if it consciouslytudatosan seemsÚgy tűnik, to you that you are conscioustudatos,
141
400281
2980
ha tudatosnak tűnik számodra az,
hogy a tudatodnál vagy,
06:55
you are conscioustudatos.
142
403261
1885
akkor tényleg a tudatodnál vagy.
06:57
I mean, if a bunchcsokor of expertsszakértők come to me and say,
143
405146
3354
Mármint, ha egy csapat szakértő
azt mondaná nekem:
"Nagymenő neurobiológusok vagyunk,
analizáltunk téged Searle,
07:00
"We are heavy-dutynagy teherbírású neurobiologistsneurobiologists and we'vevoltunk doneKész a studytanulmány
144
408500
2286
07:02
of you, SearleSearle, and we're convincedmeggyőződéses you are not conscioustudatos,
145
410786
3155
és arra a következtetésre jutottunk,
hogy nem vagy tudatos, hanem
07:05
you are a very cleverlyügyesen constructedszerkesztett robotrobot,"
146
413941
2028
csak egy nagyon okosan felépített
robot vagy,"
07:07
I don't think, "Well, maybe these guys are right, you know?"
147
415969
3313
Nem gondolnám azt, hogy "Lehetséges,
hogy ezeknek a tagoknak igaza van."
07:11
I don't think that for a momentpillanat, because, I mean,
148
419282
2563
Nem gondolnám ezt egy pillanatra sem,
mert,
07:13
DescartesDescartes maylehet have madekészült a lot of mistakeshibák, but he was right about this.
149
421845
2910
lehet, hogy Descartes sok mindenben
tévedett, de ebben igaza volt.
07:16
You cannotnem tud doubtkétség the existencelétezés of your ownsaját consciousnessöntudat.
150
424755
2955
Nem kételkedhetsz
a saját tudatod létezésében.
07:19
Okay, that's the first featurefunkció of consciousnessöntudat.
151
427710
2173
Rendben, ez volt a tudatosság
első jellemzője.
07:21
It's realigazi and irreducibleegyszerűsíthetetlen.
152
429883
1941
Valós és nem egyszerűsíthető.
07:23
You cannotnem tud get ridmegszabadít of it by showingkiállítás that it's an illusionillúzió
153
431824
3231
Nem szabadulhatsz meg tőle úgy, mint
más, standard illúzióktól,
07:27
in a way that you can with other standardalapértelmezett illusionsillúziók.
154
435055
3229
bizonygatva hogy csak illúzió.
07:30
Okay, the secondmásodik featurefunkció is this one
155
438284
2532
Rendben, a második dolog,
07:32
that has been suchilyen a sourceforrás of troublebaj to us,
156
440816
2465
ami sok fejtörést okozott számunkra,
07:35
and that is, all of our conscioustudatos statesÁllamok
157
443281
2182
hogy minden tudatos állapotunknak
07:37
have this qualitativeminőségi characterkarakter to them.
158
445463
2964
van egy minőségi jellemzője.
07:40
There's something that it feelsérzi like to drinkital beersör
159
448427
2396
Amit sörivás közben érzünk, az más mint
07:42
whichmelyik is not what it feelsérzi like to do your incomejövedelem taxadó
160
450823
2954
amit adóbevallás közben érzünk,
07:45
or listen to musiczene, and this qualitativeminőségi feel
161
453777
3068
vagy zenehallgatás közben.
És ez a kvalitatív hatás
07:48
automaticallyautomatikusan generatesgenerál a thirdharmadik featurefunkció,
162
456845
2561
automatikusan
egy harmadik jellemzőt eredményez,
07:51
namelyugyanis, conscioustudatos statesÁllamok are by definitionmeghatározás subjectiveszubjektív
163
459406
3794
vagyis, hogy tudatos állapotok
természetüknél fogva szubjektívek,
07:55
in the senseérzék that they only existlétezik as experiencedtapasztalt
164
463200
2955
abban az értelemben,
hogy csak egy ember vagy állat
07:58
by some humanemberi or animalállat subjecttantárgy,
165
466155
2195
tapasztalása által léteznek,
08:00
some selfmaga that experiencestapasztalatok them.
166
468350
1873
az által, hogy valamilyen lény
megéli őket.
08:02
Maybe we'lljól be ableképes to buildépít a conscioustudatos machinegép.
167
470223
2383
Lehet, hogy képesek leszünk
majd tudatos gépet alkotni.
08:04
SinceÓta we don't know how our brainsagyvelő do it,
168
472606
2153
De amíg nem tudjuk, hogy az agyunk
hogyan képes erre,
08:06
we're not in a positionpozíció, so farmessze, to buildépít a conscioustudatos machinegép.
169
474759
4135
nem fogunk tudni
létrehozni egy tudatos gépezetet.
08:10
Okay. AnotherEgy másik featurefunkció of consciousnessöntudat
170
478894
2775
Rendben.
A tudatosság egy másik jellemzője,
08:13
is that it comesjön in unifiedegységes conscioustudatos fieldsmezők.
171
481669
4151
hogy a tudatmezők egyesülnek.
08:17
So I don't just have the sightlátás of the people in frontelülső of me
172
485820
2356
Nem csak a szemben lévő emberek képét,
08:20
and the soundhang of my voicehang and the weightsúly of my shoescipő
173
488176
2714
csak a beszédhangomat,
vagy a padlóra nehezedő
08:22
againstellen the floorpadló, but they occurelőfordul to me
174
490890
2175
cipőm súlyát észlelem.
Hanem minden kis rész egyetlen nagy
08:25
as partrész of one singleegyetlen great conscioustudatos fieldmező
175
493065
3482
tudatmezőben egyesül,
08:28
that stretcheshúzódik forwardelőre and backwardvisszafelé.
176
496547
2016
amely minden irányba kiterjed.
08:30
That is the keykulcs to understandingmegértés
177
498563
1769
Ez a kulcsa annak, hogy megértsük,
08:32
the enormoushatalmas powererő of consciousnessöntudat.
178
500332
2439
a tudat óriási erejét.
08:34
And we have not been ableképes to do that in a robotrobot.
179
502771
2944
Eddig még nem voltunk képesek
beépíteni ezt egy robotba.
08:37
The disappointmentcsalódás of roboticsRobotika derivesszármazik from the facttény
180
505715
2388
A robotikai csalódása
abból a tényből ered,
08:40
that we don't know how to make a conscioustudatos robotrobot,
181
508103
2012
hogy nem tudjuk hogyan
készítsünk tudatos robotot,
08:42
so we don't have a machinegép that can do this kindkedves of thing.
182
510115
3508
ezért nincs olyan gépezetünk
amelyik képes ilyesmire.
08:45
Okay, the nextkövetkező featurefunkció of consciousnessöntudat,
183
513623
2509
A tudatosság következő jellemzője,
08:48
after this marvelouscsodálatos unifiedegységes conscioustudatos fieldmező,
184
516132
3115
ezen a bámulatos,
egyesített tudatmezőn túl az,
08:51
is that it functionsfunkciók causallyok-okozati in our behaviorviselkedés.
185
519247
2792
hogy a viselkedésünkben
ok-okozati alapon működik.
08:54
I gaveadott you a scientifictudományos demonstrationdemonstráció by raisingemelés my handkéz,
186
522039
3203
Tudományosan bizonyítottam
a kezem felemelése által,
08:57
but how is that possiblelehetséges?
187
525242
1750
de ez hogyan lehetséges?
08:58
How can it be that this thought in my brainagy
188
526992
3764
Hogy lehet az,
hogy egy gondolat az agyamban
09:02
can movemozog materialanyag objectstárgyak?
189
530756
2200
tárgyakat képes megmozdítani?
09:04
Well, I'll tell you the answerválasz.
190
532956
1366
Elárulom a megoldást.
09:06
I mean, we don't know the detailedrészletes answerválasz,
191
534322
1771
A részletes megoldást nem ismerjük,
09:08
but we know the basicalapvető partrész of the answerválasz, and that is,
192
536093
3090
de ismerjük a lényegi részét, miszerint
09:11
there is a sequencesorrend of neuronidegsejt firingségetési,
193
539183
2293
van egy sor neuronkisülés,
09:13
and they terminatevégződik where the acetylcholineacetilkolin
194
541476
3087
és a mozgató idegsejtek végein keresztül
09:16
is secretedkiválasztódik at the axonAxon end-platesVégzáró lemezek of the motormotor neuronsneuronok.
195
544563
2821
acetilkolin szabadul fel.
09:19
Sorry to use philosophicalfilozófiai terminologyterminológia here,
196
547384
2075
Elnézést a filozófiai szakkifejezés miatt,
09:21
but when it's secretedkiválasztódik at the axonAxon end-platesVégzáró lemezek of the motormotor neuronsneuronok,
197
549459
4016
de amikor ez a mozgató idegsejtek
végeiből kiszabadul,
09:25
a wholeegész lot of wonderfulcsodálatos things happentörténik in the ionIon channelscsatornák
198
553475
2598
egy rakás csodálatos dolog történik
az ioncsatornákban,
09:28
and the damnedátkozott armkar goesmegy up.
199
556073
2094
és a fránya kar felemelkedik.
09:30
Now, think of what I told you.
200
558167
2124
Na most, gondoljanak arra, amit mondtam.
09:32
One and the sameazonos eventesemény,
201
560291
1742
Ugyanannak az eseménynek,
09:34
my conscioustudatos decisiondöntés to raiseemel my armkar
202
562033
3035
avagy a tudatos döntésemnek,
hogy felemelem a karomat,
09:37
has a levelszint of descriptionleírás where it has all of these
203
565068
2795
mindezeknek van egy leírási szintje,
09:39
touchy-feelyérzékeny-feely spirituallelki qualitiesadottságok.
204
567863
2146
amiben van valami jó lelki-érzésű minőség.
09:42
It's a thought in my brainagy, but at the sameazonos time,
205
570009
2401
Ez egy gondolat az elmémben, de ugyanakkor
09:44
it's busyelfoglalt secretingkiválasztó acetylcholineacetilkolin
206
572410
1986
az acetilkolin termelésével, és más egyéb
09:46
and doing all sortsfajta of other things
207
574396
1535
dolgokkal is foglalkozik,
09:47
as it makesgyártmányú its way from the motormotor cortexkéreg
208
575931
2788
utat vervén a motoros kéregtől
09:50
down throughkeresztül the nerveideg fibersszálak in the armkar.
209
578719
2697
le az idegszálakon keresztül a karba.
09:53
Now, what that tellsmegmondja us is that our traditionalhagyományos vocabulariesszótárak
210
581416
3816
Ez azt jelenti, hogy
a hagyományos szótáraink
09:57
for discussingmegbeszélése these issueskérdések are totallyteljesen obsoleteelavult.
211
585232
3384
ebből a szempontból teljesen elavultak.
10:00
One and the sameazonos eventesemény has a levelszint of descriptionleírás
212
588616
3257
Egy és ugyanazon eseménynek van egy
10:03
where it's neurobiologicalneurobiológiai, and anotheregy másik levelszint of descriptionleírás
213
591873
2966
neurobiológiai és egy másik,
mentális szintű leírása is,
10:06
where it's mentalszellemi, and that's a singleegyetlen eventesemény,
214
594839
2191
és ez mind egyetlen eseményhez tartozik,
10:09
and that's how naturetermészet worksművek. That's how it's possiblelehetséges
215
597030
2110
így működik a természet.
Ily módon lehetséges,
10:11
for consciousnessöntudat to functionfunkció causallyok-okozati.
216
599140
3031
hogy a tudatosság
kauzális alapon működjön.
10:14
Okay, now with that in mindelme,
217
602171
2859
Na most, számításba véve
10:17
with going throughkeresztül these variouskülönféle featuresjellemzők of consciousnessöntudat,
218
605030
3067
a tudat az eddig átbeszélt
tulajdonságait,
10:20
let's go back and answerválasz some of those earlykorai objectionskifogások.
219
608097
3172
válaszoljunk néhány korábbi ellenvetésre.
10:23
Well, the first one I said was, consciousnessöntudat doesn't existlétezik,
220
611269
3609
Az első szerint a tudatosság nem létezik,
10:26
it's an illusionillúzió. Well, I've alreadymár answeredválaszol that.
221
614878
1834
egy illúzió. Ezt már megválaszoltuk.
10:28
I don't think we need to worryaggodalom about that.
222
616712
1516
Szerintem ezzel nem kell foglalkoznunk.
10:30
But the secondmásodik one had an incrediblehihetetlen influencebefolyás,
223
618228
3864
De a másodiknak hihetetlen hatása volt,
10:34
and maylehet still be around, and that is,
224
622092
1844
és lehet, hogy még érvényes az, hogy
10:35
"Well, if consciousnessöntudat existslétezik, it's really something elsemás.
225
623936
3191
"Ha létezik tudatosság,
akkor az valami teljesen más dolog.
10:39
It's really a digitaldigitális computerszámítógép programprogram runningfutás in your brainagy
226
627127
3763
A tudatosság valójában az agyunkban futó
digitális számítógépprogram,
10:42
and that's what we need to do to createteremt consciousnessöntudat
227
630890
2505
és a tudatosság létrehozásához
10:45
is get the right programprogram.
228
633395
1496
egy jó program szükséges.
10:46
Yeah, forgetelfelejt about the hardwarehardver. Any hardwarehardver will do
229
634891
2239
Bármelyik hardver megteszi,
feltéve ha elég stabil ahhoz,
10:49
providedbiztosítani it's richgazdag enoughelég and stablestabil enoughelég to carryvisz the programprogram."
230
637130
2960
hogy elbírja a programot."
Tudjuk, hogy ez nem így van.
10:52
Now, we know that that's wrongrossz.
231
640090
3074
10:55
I mean, anybodybárki who'saki thought about computersszámítógépek at all
232
643164
3009
Bárki, aki ért egy kicsit
a számítógépekhez, rájön,
10:58
can see that that's wrongrossz, because computationszámítás
233
646173
2464
hogy ez téves, mivel a számításokat
11:00
is definedmeghatározott as symbolszimbólum manipulationmanipuláció,
234
648637
2415
szimbólumokkal végzik,
rendszerint egyesekkel és nullákkal.
De más szimbólum is megteszi.
11:03
usuallyáltalában thought of as zerosnullák as onesazok, but any symbolsszimbólumok will do.
235
651052
2884
11:05
You get an algorithmalgoritmus that you can programprogram
236
653936
3167
Van egy algoritmusod,
amit kettes számrendszert
11:09
in a binarykétkomponensű codekód, and that's the definingmeghatározó traittulajdonság
237
657103
3107
alkalmazva programozol,
és ez a működési alapja
11:12
of the computerszámítógép programprogram.
238
660210
2051
egy számítógépes programnak.
11:14
But we know that that's purelytisztán syntacticalszintaktikai. That's symbolicszimbolikus.
239
662261
3883
De tudjuk, hogy ez teljesen szintaktikai.
Szimbolikus.
11:18
We know that actualtényleges humanemberi consciousnessöntudat has something more than that.
240
666144
4015
Tudjuk, hogy valójában
az emberi tudatosság ennél többről szól.
11:22
It's got a contenttartalom in additionkiegészítés to the syntaxSzintaxis.
241
670159
3193
A szintaxis mellett van még benne valami.
11:25
It's got a semanticsszemantika.
242
673352
1497
A szemantika.
11:26
Now that argumentérv, I madekészült that argumentérv 30 --
243
674849
2489
Ezt az érvet 30 évvel ezelőtt --
11:29
oh my God, I don't want to think about it —
244
677338
1291
rossz belegondolni is --
11:30
more than 30 yearsévek agoezelőtt,
245
678629
1342
több mint 30 évvel ezelőtt
fogalmaztam meg,
11:31
but there's a deepermélyebb argumentérv implicitimplicit in what I've told you,
246
679971
2490
de van ennek egy mélyebb okfejtése is,
11:34
and I want to tell you that argumentérv brieflytömören, and that is,
247
682461
3043
amit most röviden elmondok önöknek,
11:37
consciousnessöntudat createsteremt an observer-independentmegfigyelő-független realityvalóság.
248
685504
4589
A tudatosság létrehoz
egy megfigyelőtől független valóságot:
11:42
It createsteremt a realityvalóság of moneypénz, propertyingatlan, governmentkormány,
249
690093
3488
A pénz, a tulajdon, a kormány
11:45
marriageházasság, CERNCERN conferenceskonferenciák,
250
693581
3972
a házasság, CERN konferenciák,
11:49
cocktailkoktél partiesa felek and summernyár vacationsvakáció,
251
697553
2619
koktélpartik és nyári vakációk valóságát.
11:52
and all of those are creationsalkotások of consciousnessöntudat.
252
700172
2749
És mindez a tudatosság alkotása.
11:54
TheirA existencelétezés is observer-relativemegfigyelő-relatív.
253
702921
2835
Létezésük függ a tudatos megfigyelőtől.
11:57
It's only relativerelatív to conscioustudatos agentsszerek that a piecedarab of paperpapír
254
705756
3503
Az, hogy egy darab papír éppen pénzt,
vagy egy sor épület éppen
12:01
is moneypénz or that a bunchcsokor of buildingsépületek is a universityegyetemi.
255
709259
2847
egy egyetemet képvisel-e,
a tudatos alanytól függ.
12:04
Now, askkérdez yourselfsaját magad about computationszámítás.
256
712106
3874
Most pedig, gondoljanak a számításokra.
12:07
Is that absoluteabszolút, like forceerő and masstömeg and gravitationalgravitációs attractionvonzerő?
257
715980
3669
Ezek olyan abszolútumok, mint az erő,
a tömeg és a gravitációs vonzás?
12:11
Or is it observer-relativemegfigyelő-relatív?
258
719649
2132
Vagy függenek a megfigyelőtől?
12:13
Well, some computationsszámítások are intrinsicbelső.
259
721781
3527
Nos, néhány számítás előre meghatározott.
12:17
I addhozzáad two plusplusz two to get fournégy.
260
725308
1911
Hozzáadok kettőhöz kettőt,
hogy négyet kapjak.
12:19
That's going on no matterügy what anybodybárki thinksazt hiszi.
261
727219
2571
A végeredmény mindig ugyanaz.
12:21
But when I haultáv out my pocketzseb- calculatorszámológép
262
729790
2489
De mikor előveszem a zsebszámológépem,
12:24
and do the calculationszámítás, the only intrinsicbelső phenomenonjelenség
263
732279
3782
és számolok vele,
az elektromos áramkör és működése
12:28
is the electronicelektronikus circuitáramkör and its behaviorviselkedés.
264
736061
3175
az egyetlen meghatározott jelenség.
12:31
That's the only absoluteabszolút phenomenonjelenség.
265
739236
1764
Ez az egyetlen abszolút jelenség.
12:33
All the restpihenés is interpretedértelmezni by us.
266
741000
2428
Minden egyéb a mi értelmezésünk terméke.
12:35
ComputationSzámítás only existslétezik relativerelatív to consciousnessöntudat.
267
743428
3841
A számítások a tudattól függően léteznek.
12:39
EitherVagy a conscioustudatos agentügynök is carryingszállítás out the computationszámítás,
268
747269
2775
Akár egy tudatos alany végzi a számítást,
12:42
or he's got a piecedarab of machinerygépezet that admitselismerte of a computationalszámítási interpretationértelmezése.
269
750044
3643
vagy van neki egy gépe, ami
hozzájárul egy számítási értelmezéshez.
12:45
Now that doesn't mean computationszámítás is arbitraryönkényes.
270
753687
3068
Ez nem jelenti azt,
hogy a számítások véletlenszerűek.
12:48
I spentköltött a lot of moneypénz on this hardwarehardver.
271
756755
2448
Sokat költöttem erre a hardverre.
12:51
But we have this persistentállandó confusionzavar
272
759203
2146
De van egy állandó zavar
12:53
betweenközött objectivitytárgyilagosság and subjectivityszubjektivitás as featuresjellemzők of realityvalóság
273
761349
4721
az objektivitás és szubjektivitás
mint a valóság jellemzői,
12:58
and objectivitytárgyilagosság and subjectivityszubjektivitás as featuresjellemzők of claimskövetelések.
274
766070
3928
és az objektivitás és szubjektivitás,
mint az állítás jellemzői körül.
13:01
And the bottomalsó linevonal of this partrész of my talk is this:
275
769998
3166
Beszédem e részének lényege ez:
13:05
You can have a completelyteljesen objectivecélkitűzés sciencetudomány,
276
773164
3651
Létezhet egy objektíven meghatározott,
13:08
a sciencetudomány where you make objectivelyobjektív trueigaz claimskövetelések,
277
776815
2912
igaz állításokon alapuló tudomány,
13:11
about a domaindomain whoseakinek existencelétezés is subjectiveszubjektív,
278
779727
3430
egy olyan területről,
amelynek a létezése szubjektív,
13:15
whoseakinek existencelétezés is in the humanemberi brainagy
279
783157
3235
ami olyan szubjektív
állapotokon alapul amiket az emberi agy
13:18
consistingálló of subjectiveszubjektív statesÁllamok of sentienceérzés
280
786392
2139
érzések, észlelések vagy tudatosság
13:20
or feelingérzés or awarenesstudatosság.
281
788531
1685
formájában tárol.
13:22
So the objectionellenvetés that you can't have an objectivecélkitűzés sciencetudomány of consciousnessöntudat
282
790216
4337
Az, hogy a tudatnak
nem létezhet objektív tudománya,
13:26
because it's subjectiveszubjektív and sciencetudomány is objectivecélkitűzés, that's a punszójáték.
283
794553
4208
mert a tudat szubjektív,
és a tudomány objektív, egy vicc.
13:30
That's a badrossz punszójáték on objectivitytárgyilagosság and subjectivityszubjektivitás.
284
798761
2709
Egy rossz vicc az objektivitásról
és a szubjektivitásról.
13:33
You can make objectivecélkitűzés claimskövetelések
285
801470
2324
Tehetsz objektív kijelentéseket,
13:35
about a domaindomain that is subjectiveszubjektív in its modemód of existencelétezés,
286
803794
4042
egy olyan témáról,
ami szubjektív szinten létezik,
13:39
and indeedvalóban that's what neurologistsneurológusok do.
287
807836
1573
ezt teszik a neurológusok is.
13:41
I mean, you have patientsbetegek that actuallytulajdonképpen sufferszenvedni painsfájdalmak,
288
809409
2490
A páciensekről is,
akiknek igazi fájdalmaik vannak,
13:43
and you try to get an objectivecélkitűzés sciencetudomány of that.
289
811899
2689
egy objektív analízist
próbálnak készíteni.
13:46
Okay, I promisedmegígérte to refutecáfolni all these guys,
290
814588
2072
Oké, megígértem, hogy megcáfolom mindezt,
13:48
and I don't have an awfulszörnyű lot of time left,
291
816660
1575
és nincs már túl sok időm.
13:50
but let me refutecáfolni a couplepárosít more of them.
292
818235
1908
De engedélyükkel megcáfolok párat belőlük.
13:52
I said that behaviorismbehaviorizmus oughtkellene to be
293
820143
2235
Azt mondtam, hogy a behaviorizmus
13:54
one of the great embarrassmentskínos of our intellectualszellemi culturekultúra,
294
822378
3289
az intellektuális kultúránk
egyik legkínosabb része,
13:57
because it's refutedcáfolni the momentpillanat you think about it.
295
825667
2893
mert alapból sántít.
14:00
Your mentalszellemi statesÁllamok are identicalazonos with your behaviorviselkedés?
296
828560
2857
A mentális állapotodat
tükrözi a viselkedésed?
14:03
Well, think about the distinctionmegkülönböztetés betweenközött feelingérzés a painfájdalom
297
831417
3151
Gondoljanak arra, milyen átélni a fájdalmat
14:06
and engagingmegnyerő in painfájdalom behaviorviselkedés.
298
834568
1703
és milyen mutatni, hogy átéljük.
14:08
I won'tszokás demonstratebizonyítani painfájdalom behaviorviselkedés, but I can tell you
299
836271
1988
Nem mutatom be a fájdalom különböző formáit,
14:10
I'm not havingamelynek any painsfájdalmak right now.
300
838259
1839
de mondhatom, hogy most nem fáj sehol.
14:12
So it's an obviousnyilvánvaló mistakehiba. Why did they make the mistakehiba?
301
840098
4120
Nos, ez egy egyértelmű hiba.
Miért követték el ezt a hibát?
14:16
The mistakehiba was — and you can go back and readolvas
302
844218
1884
A hiba -- és ha elolvasssák
14:18
the literatureirodalom on this, you can see this over and over —
303
846102
2589
ennek a szakirodalmát, látni fogják --
14:20
they think if you acceptelfogad the irreducibleegyszerűsíthetetlen existencelétezés
304
848691
4016
hogy úgy gondolják,
ha elfogadjuk a tudatosság létét,
14:24
of consciousnessöntudat, you're givingígy up on sciencetudomány.
305
852707
2795
akkor lemondunk a tudományról.
14:27
You're givingígy up on 300 yearsévek of humanemberi progressHaladás
306
855502
3071
Lemondunk 300 évi emberi fejlődésről,
14:30
and humanemberi hoperemény and all the restpihenés of it.
307
858573
1749
és az emberi reményről és sok másról.
14:32
And the messageüzenet I want to leaveszabadság you with is,
308
860322
2900
Azt az üzenetet szeretném átadni,
14:35
consciousnessöntudat has to becomeválik acceptedelfogadott
309
863222
2443
hogy a tudatosságot biológiai jelenségként
14:37
as a genuinevalódi biologicalbiológiai phenomenonjelenség,
310
865665
2488
kell elfogadni, tehát úgy,
14:40
as much subjecttantárgy to scientifictudományos analysiselemzés
311
868153
2467
mint tudományos elemzések tárgyát,
14:42
as any other phenomenonjelenség in biologybiológia,
312
870620
1960
mint bármely más biológiai jelenséget,
14:44
or, for that matterügy, the restpihenés of sciencetudomány.
313
872580
2154
vagy egy jelenséget bármely
tudományterületen.
14:46
Thank you very much.
314
874734
1382
Köszönöm szépen!
14:48
(ApplauseTaps)
315
876116
5493
(Taps)
Translated by Kinga Fazakas
Reviewed by Paula Puskadi

▲Back to top

ABOUT THE SPEAKER
John Searle - Philosopher
John Searle has made countless contributions to contemporary thinking about consciousness, language, artificial intelligence and rationality itself.

Why you should listen

American philosopher John Serle has made countless contributions to contemporary thinking about consciousness, language, artificial intelligence and rationality itself. In his early work, he focused on the nature of language and what we are conveying when we speak and how the intention behind what we intend to say can the meaning of words from context to context.

He is best known for his “Chinese Room” thought experiment, which challenges the notion of a truly intelligent artificial intelligence. In it, he imagines a room containing an individual, who speaks only English, working with a set of English instructions to write a series of Chinese characters in order to anonymous communicate with a Chinese speaker outside the room. If that individual follows the instructions carefully, she can effectively fool the Chinese speaker into thinking he’s talking to someone who understands his language. Serle argues that, at the very least, the metaphor raises deep complications as to whether or not one can truly describe convincing simulations of intelligence as intelligent.

He remains of firm believer that subjective experiences are real -- even if they don’t always describe things are they really are -- and are worth thinking about in objective terms because of it.

More profile about the speaker
John Searle | Speaker | TED.com

Data provided by TED.

This site was created in May 2015 and the last update was on January 12, 2020. It will no longer be updated.

We are currently creating a new site called "eng.lish.video" and would be grateful if you could access it.

If you have any questions or suggestions, please feel free to write comments in your language on the contact form.

Privacy Policy

Developer's Blog

Buy Me A Coffee